88690343 - 021

ساعات کاری : 9 الی 17

چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

چگونه-با-اعتماد-به-نفس-صحبت-کنیم؟-دکتر-کامران رخشانی

آنچه در این مقاله میخوانید

Facebook
Twitter
LinkedIn

چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم ؟

۱ –  با اطمینان نظرات خود را بیان کنید.

قبل از اینکه صحبت کنید باید به نظری که ابراز میکنید اعتقاد داشته و نسبت به آن مطمئن باشید. چه این نظر این باشد که آلبوم سوم احسان خواجه امیری بهترین آلبوم اوست چه نظر شما این باشد که مساله گرمایش جهانی مهم تر از مساله جنگ است.
البته منظور این نیست که عقیده خود را به گونه ای بیان کنید که خودرای یا حق به جانب به نظر برسید. در عوض باید تایید آن را به عهده دیگران بگذارید.
دقت کنید که نظر خود را چگونه بیان میکنید مثلا اگر جمله خود را با این عبارات من فکر میکنم که…. یا به نظر من….. شروع کنید از قدرت نظر خود میکاهید پس فقط نظر خود را بیان کنید بدون اینکه عبارات قبل
را در ابتدای جملات خود بیاورید.

2 –  تماس چشمی برقرار کنید.

تماس چشمی قبل از هر چیز نشان از ادب ما و احترام به دیگران است. همچنین تماس چشمی باعث میشود که دیگران با دقت بیشتری به حرفهای شما گوش دهند اگر در یک جمع صحبت میکنید از میان جمعیت چند چهره دوستانه پیدا کرده و روی آنها تمرکز کنید به این ترتیب اعتماد به نفس شما افزایش یافته و حرفهای خود را واضح تر بیان میکنید اگر به پایین نگاه کنید با اعتماد به نفس به نظر نمی رسید و اگر موقع صحبت کردن به اطراف نگاه کنید ممکن است بقیه به این فکر کنند که حواستان پرت شده و دنبال انجام یک کار بهتر هستید.

پس تا میتوانید به چشم افرادی نگاه کنید که برای آنها صحبت می کنید.

اگر از میان جمع کسی را دیدید که حواسش پرت شده یا گیج به نظر میرسد ممکن است فکر کنید که حرف های خود را به روشنی بیان نمیکنید با این حال نباید بگذارید گیجی یک نفر حواس شما را از بقیه پرت کند. وقتی برای جمعیت خیلی زیادی صحبت میکنید برقرار کردن ارتباط چشمی مشکل است.

در این مواقع روی تعداد کمی از افراد تمرکز کنید.

3 – هر روز خود را تحسین کنید.

این کار کمک میکند که اعتماد به نفس شما ارتقا پیدا کند به یاد داشته باشید که برای اینکه خود را تحسین کنید نیازی نیست حتما یک شخص کامل و بی نقص باشید به آینه نگاه کرده و حداقل سه چیز عالی در مورد
خودتان به خودتان بگویید یا لیستی از بهترین ویژگیهای خودتان تهیه کنید.
اگر نمیتوانید مواردی را پیدا کنید که به خاطر آنها خودتان را تحسین کنید بهتر است روی اعتماد به نفس خود بیشتر کار کنید میتوانید روی کارهایی تمرکز کنید که در آنها خوب عمل میکنید زمان خود را با افرادی بگذرانید که به شما اهمیت میدهند و باعث میشوند که حس خوبی نسبت به خودتان پیدا کنید.

4 –  مخاطبان خود را بخندانید.

سعی کنید در میان صحبتهای خود جوک تعریف کنید اگر جمع و فرهنگ اجازه میدهد میتوانید در ابتدای صحبت خود لطیفه تعریف کنید جوک گفتن در ابتدای صحبت مانند گرم کردن قبل از ورزش عمل میکند باخنداندن مخاطبان خود را قابل دسترس و دوستانه جلوه میدهید به این ترتیب مخاطبانتان با شما احساس راحتی کرده و به حرفهای شما گوش میکنند.

5 – نظر خود را با علامت سوال بیان نکنید.

مردم زمانی سوال میپرسند که چیزی را نمیدانند یا به دنبال تایید هستند با اینکه هیچکدام از این دو به خودی خود بد نیستند سوال پرسیدن باعث میشود آسیب پذیر به نظر برسید برای بیان نظرات خود جملات خود را به صورت خبری ادا کنید.

 

6 –  آرام و شمرده صحبت کنید.

تند حرف زدن باعث میشود آماتور یا نگران به نظر برسید. همچنین کند صحبت کردن هم باعث میشود شنوندگان شما خسته شوند. سعی کنید با سرعت ۱۹۰ کلمه در دقیقه صحبت کنید با این سرعت مثل این است که با
شنوندگان خود در حال مکالمه سر میز شام هستید.

7 – به زبان بدن خود توجه کنید.

پیشنهاد مقاله : زبان بدن

برای داشتن فن بیان فقط از صدای خود استفاده نکنید اهمیت زبان بدن شما درست به اندازه کلماتی است که از دهان شما بیرون می آید وقتی حرکات و ژستهای شما متفاوت باشد صمیمی تر به نظر می رسید. وقتی صحبت میکنید با موی یا لباس خود بازی نکنید از این حرکات عدم اعتماد به نفس برداشت میشود.

برای اینکه به مخاطبان خود این حس را القا کنید که دارای دانش کافی درباره موضوع هستید.

 

8 – از به کار بردن عبارت بی معنا یا تکراری خودداری کنید.

استفاده از عباراتی مثل این نظر من بود … منظورم این بود که خب و…. به غیر از اینکه هیچ اطلاعات مفیدی به حرفهای شما اضافه نمیکند شما را نگران نشان میدهد.

9 – لبخند بزنید.

لبخند زدن نه تنها صدای شما را خوشایندتر میکند بلکه با خود اعتماد به نفس به همراه می آورد. لبخند زدن همچنین شما را دوستانه نشان میدهد.

 

10 – بلند صحبت نکنید.

 

برخی اوقات حرف زدن با اعتماد به نفس با بلند حرف زدن اشتباه گرفته میشود با اینکه باید بلندی صدا به گونه ای باشد که مخاطبان به خوبی حرفهای شما را بشنوند اما تن و ریتم صدای شما مهم تر هستند.

 

۱۱ –  موقع مکالمه حرفهای خود را ضبط کنید.

 

با گوش کردن به صدای خود بهتر میتوانید نقاط ضعف خود را یافته و آنها را بهبود بخشید. مثلا میتوانید بفهمید کجاها خیلی سکوت کرده اید یا کجاها از مممممممم … و ….. استفاده کرده اید. میتوانید با موبایل خود صدایتان را ضبط کنید میتوانید صدای مکالمات تلفنی خود را نیز ضبط کنید با یک اپلیکیشن که صدای مکالمات تلفنی را به صورت خودکار ضبط میکند به راحتی میتوانید این کار را انجام دهید.

12 – تمرین کنید.

همانگونه که در ابتدا گفته شد یادگیری هر فنی نیاز به تمرین دارد بدون صبر هیچکس در هیچ کاری نمی تواند به استادی برسد سعی کنید از موقعیتی که دارید خوشحال باشید در عین حال نقاط قوت خود را تقویت کرده و نقاط ضعف خود را از بین ببرید.
یک کتاب خوب در زمینه سخنرانی کتاب صوتی سخنرانی موفق برایان تریسی است که میتوانید از سایت فیدیبو آن را دانلود کنید.

 

13 – دوره های آموزشی فن بیان و اعتماد به نفس بروید.

یکی از دوره های بسیار مفید است به شرطی که مدرس حرفه ای و خبره آن را تدریس کند و بتواند موارد را به صورت عملی به شما آموزش دهد و دارای تجربه کافی باشد.این دوره یکی از دوره هایی که شرکت مدیران برتر به صورت متناوب و در دوره های مختلف زمانی برگزار می کند.

می توانید به وب سایت این شرکت مراجعه نمایید و بخش رویدادها را نگاهی بیندازید، علاوه بر دوره فن بیان و سخنوری و اعتماد به نفس دوره های متفاوت دیگری  نیز برگزار  می شوند.

نویسنده : دکتر کامران رخشانی

درخواست مشاوره طراحی وب

رایگان
مدیران برتر

درخواست مشاوره